ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ, ЕРГОТЕРАПІЇ ТА СПОРТИВНОЇ МЕДИЦИНИ
Кафедра фізичної реабілітації та спортивної медицини (перша назва кафедра) була створена у медичному інституті СумДУ у 2014 році після прийняття рішення про ліцензування підготовки бакалаврів фізичної реабілітації за підтримки й при активному сприянні проректора СумДУ Бріжатого Олександра Володимировича. З 2014 по лютий 2022 року завідувачкою кафедри була доктор педагогічних наук, професор Ольга Єжова, з лютого 2022 року кафедру очолює доктор медичних наук, професор Юрій Атаман. Важливий внесок у розбудову кафедри зробили доцент Ірина Бріжата (заступник завідувача кафедри), доцент Ольга Ситник (гарант освітньої програми підготовки здобувачів ІІ (магістерського) освітнього рівня), асистент Валентина Войтенко (гарант освітньої програми підготовки здобувачів ІІ (бакалаврського) освітнього рівня, координатор клінічного навчання), доцент Дмитро Воропаєв (відповідальний за ерготерапевтичний напрямок роботи), фахівці-практики Наталія Ємець, Олександр Степаненко, Яна Бабенко, Валентина Шевець, Анна Колесник, Любов Томин, Ніна Олійниченко, які доклали багато зусиль для організації матеріально-технічного, кадрового, наукового і методичного забезпечення освітнього процесу та позанавчальної роботи зі студентами.
У 2015 році був оголошений прийом та сформований контингент першокурсників спеціальності «Фізична реабілітація». Протягом першого навчального року налагоджувалися комунікації із реабілітаційними та медичними центрами, закладами охорони здоров’я, в яких у подальшому майбутні фізреабілітологи проходили практику, виконували студентську науково-дослідну роботу та змогли отримати перше робоче місце. В цей же час започатковувалися традиції кафедри щодо якості та ефективності навчально-виховної роботи, академічної доброчесності учасників освітнього процесу. Суттєва увага приділялася університетській концепції студентоцентризму та впровадженню корпоративної культури СумДУ у студентському середовищі та серед працівників кафедри.
У 2016 році при об’єднанні СумДУ з Українською академією банківської справи кафедра змінила свою локацію та розмістилася на базі медичної частини приєднаної академії і стала правонаступником сучасної матеріальної бази студентської поліклініки, яка згодом була акредитована як Університетська клініка СумДУ. Такі зміни суттєво покращили аудиторно-лабораторний фонд кафедри та спеціальну медичну і фізреабілітаційну складову практичної підготовки майбутніх реабілітологів: з’явилися кабінети фізичної реабілітації та фізтерапії, сучасної діагностики та лікувальної фізичної культури, басейн для гідрокінезотерапії та інше.
Для виконання завдань, які пов’язані з освітнім процесом, кафедра розробила навчально-методичне забезпечення всіх дисциплін, засоби діагностики рівня знань та єдині критерії оцінювання поточного, модульного і підсумкового контролю якості знань. Значна увага приділялась застосуванню інформаційно-комунікативних та інтерактивних технологій при викладанні навчальних дисциплін. У цей період долучилися до освітнього процесу і наукової роботи доктор біологічних наук Тартуського університету (Естонія) Арвед Вейн, доцент Щербак Б. І., Абрамова С. Ф. та випускники аспірантури і магістратури інших закладів вищої освіти.
Кафедра брала участь у наукових та освітніх проєктах. У 2018 році у консорціумі з провідними університетами України та Європи викладачі кафедри стали учасниками міжнародного проєкту Еразмус+ «Інноваційна реабілітаційна освіта – впровадження нових магістерських програм в Україні». Це дало змогу покращити інноваційну та англомовну підготовку викладачів, посилити матеріальну базу сучасним реабілітаційним обладнанням, взяти участь у розробці освітньої програми магістрів-реабілітологів на міжнародному рівні їх підготовки та впровадити цю програму в освітню діяльність СумДУ.
У 2019 році назву кафедри, як випускової, було змінено відповідно до спеціальності «Фізична терапія, ерготерапія» на кафедру фізичної терапії, ерготерапії та спортивної медицини. Протягом двох років кафедрою реалізовувалися плани освітньої діяльності по змінам стандартів підготовки майбутніх фахівців – перехід на підготовку фізтерапевтів. Значна увага в цей час приділялася фаховій підготовці студентів в умовах клінічної практики, а також створенню власної сучасної матеріальної бази, формуванню відповідності освітньої програми стандартам підготовки.
У роки пандемії (2020-2021 р.р.) викладачі кафедри забезпечили безперервний зв’язок зі студентами, консультували їх стосовно профілактики захворювання на ковід та відновлення після хвороби. Напрями діяльності кафедри доповнилися розробкою постковідних реабілітаційних програм, які впроваджувалися як на базі кафедри, так і в умовах лікувальних та оздоровчих закладів. Освітній процес здійснювався за гібридною моделлю навчання, за якої заняття проводилися переважно в дистанційному форматі в режимі відеоконференцій. Для проведення занять викладачами використовувалися платформи для проведення відеоконференцій Google Meet, Zoom, лекції в YouTube, Microsoft Teems та най більш поширені електронні ресурси для проведення практичних (лабораторних) занять на платформах MIX і Google Classroom. Викладачі пройшли підготовку в опануванні методиками дистанційного та інтерактивного навчання.
Під час воєнного стану відбулася швидка трансформація заходів, спрямованих на забезпечення освітнього процесу: в режимі онлайн продовжилась робота зі студентами. Ліцензується підготовка магістрів-фізтерапевтів та створюється навчально-методичне забезпечення з елементами дистанційного навчання. Згодом, із підготовкою тимчасового укриття, студенти повертаються в аудиторії для здобуття практичних навичок. Викладачі кафедри вдосконалюють методичне та технологічне забезпечення освітнього процесу. Реалізовуються заходи щодо цифровізації розроблення навчально-методичних комплексів дисциплін із дотриманням вимог акредитації та нормативної бази університету. З’являються нові бази для клінічної практики студентів – Медичний центр «Нейромед», Сумський обласний клінічний лікувально-фізкультурний диспансер, Сумський обласний центр комплексної реабілітації для дітей та осіб з інвалідністю тощо.
Матеріально-технічне забезпечення кафедри постійно оновлюється. Налічується 7 спеціалізованих лабораторій, обладнання яких повністю відповідає вимогам Національної служби здоров’я України для надання реабілітаційної допомоги. Завдяки цьому надаються фізіотерапевтичні та ерготерапевтичні послуги населенню, ветеранам війни та учасникам бойових дій.
Наразі на кафедрі працює 9 штатних науково-педагогічних працівників: 2 доктори наук, професори; 4 доцентів, кандидатів наук, докторів філософії, викладачі та асистенти, які викладають дисциплін професійної та практичної підготовки бакалаврів і магістрів спеціальності «Терапія та реабілітація».
Науково-дослідна робота здійснюється за кафедральною темою «Фізична терапія та профілактика травм і захворювань у спортсменів» (№0122U200927, дата реєстрації: 23-09-2022). Викладачі організовують підготовку студентів до наукових конференцій, конкурсів студентських наукових робіт за напрямом підготовки. Для забезпечення якості освіти кафедра проводить педагогічний контроль науково-педагогічної діяльності шляхом проведення й подальшого обговорення на засіданнях кафедри відкритих занять, а також взаємних відвідувань. Викладачі збирають та узагальнюють міжнародний досвід проведення занять і практичної фахової підготовки фізтерапевтів, виконують плани підвищення кваліфікації в умовах міжнародного стажування в університетах Європи.
Кафедра є організатором Всеукраїнської науково-практичної конференції «Актуальні проблеми спортивної та реабілітаційної медицини в умовах військового часу», 2017 року проводилася конференція за міжнародною участю «Здоров’я людини: теорія і практика».
Окрім освітнього процесу, студенти спеціальності є активними учасниками наукових та науково-практичних конференцій, гідно представляють СумДУ в спортивних заходах всеукраїнського та міжнародного рівня, а також приймають участь в громадському та культурно-мистецькому житті університету.
Колектив продовжує розвиватися, серед планів – розбудова освітніх програм відповідно до рекомендацій експертів НАЗЯВО та сучасних тенденцій розвитку спеціальності, сучасного стану розвитку науки та регіональних особливостей ринку праці, посилення кадрового, матеріально-технічного та інформаційного забезпечення навчання студентів, подальша успішна робота в навчально-методичному, науковому, клінічному, міжнародному, навчально-виховному напрямах.